måndag 8 juni 2009

Valpkurs

Ikväll var vi på valp kurs. Det var riktigt roligt, och det gick superbra!
Jag ska inte sticka under stolen med att jag varit dålig på att träna mellan gångerna.
Ovanligt skällig var hon i början, men var otroligt följsam med långt koppel och följde mig. åt vilket håll jag än gick och i olika hastigheter, när det blev lite för spännande med andra hundar så ropade jag på henne och snabbt infann hon sig vid min sida igen.
Sedan fick hundarna hälsa på varandra 1 och 1, vi skulle då i uppmärksamma hur vår hund reagerade på de andra hundarna, om det skilde sig från hund till hund. Det var spännande! Bitzie var rätt lugn och satt sig framför den första hunden och gick upp småbusade lite sedan lade hon sig på mage framför och bjöd hon in till lek, alltså ligger med framtassarna och rumpan i vädret, och så började de busa lite. (Bitzie var en av dem som han lekte bäst och lugnast med)
Vi skulle avbryta när det vart lek så då gick vi till nästa.
Där var det bus nästan på en gång. Ytterligare nästa och den efter hälsade hon bara kort på och sedan ignorerade hon dem, hon tyckte att de var för busiga och gav tydliga lugnande signaler, och mycket riktigt så blev de lugnare med henne än de andra. Dom hundarna är väldigt uppspelta och behöver ta det lite lugnare. Den sista gjorde hon lite som den första satt sig, och bjöd in till lek så kom leken igång. Bitzie var den enda hunden som den började leka med de andra höll hon sig på avstånd och var väldigt avvaktande.

Och så kom det jag gruvat mig för..... inkallningen.
Hundarna och ägare stog som i ett gatlopp och så lämnade man hunden till kursledaren en bit utanför "gatan" och gick sedan iväg en bit utanför gatan på andra sidan. ca15-20m bort. Och så ropade jag. Bitzie kom som ett skott! Gjorde det ännu en gång, då ställde sig de närmre, japp hon kom, och de ställde sig ännu närmre, och hon sprang, men gjorde en lov runt de andra och inte rakt igenom "gatan" men ändå till mig som skjuten ur en kanon! WOW! För några gånger sedan när vi gjorde samma sak så passade hon på att hälsa på alla andra hundar, och vid 3 försöket med mkt hoppande och hejande från min sidan kom hon, vilken skillnad!
Mitt i allt så var det en hel skolklass med föräldrar som spelade brännboll bara en bit bort. Och några med främmande hundar som stod och tittade på.

Det jag och Bitzie skall träna på är sitt och sitt kvar. Hon sitter framför mig och jag vill nu at hon skall sitta på vänster sida, och det tyckte hon var lite konstigt.
Vi skall träna på att jag kan hälsa på andra utan att hon skall hoppa. Hon hoppade och busade som tokig :D
Miljöträning!!
Och sedan fortsatt följsamhet naturligtvis.
Långt inlägg om kvällen hahaha.
Här kommer några bilder jag tog efter kursen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar